Türk TIR’lara Schengen kıskacı

Uluslararası karayolu ta­şımacılığında geçiş bel­gesi kotaları, geçiş üc­retleri ve şoför vizeleri AB ile ticareti kıskaca almış durumda. Sıcak yaz şartlarında hudut ge­çişlerinde de uzun TIR kuyruk­ları oluşuyor. Ulaştırma ve Alt­yapı Bakanlığı özellikle transit taşımalarda geçiş dokümanı kota­ları ve fiyatları konusunda son devirde kara yolu nakliyat kesimini rahatlatacak geliş­meler sağladı ve kıymetli kaza­nımlar da elde edildi. Bulgaris­tan, Romanya ve Yunanistan’ın da ortalarında bulunduğu birtakım AB üyesi ülkelerden sağlanan geçiş evrakı sayılarında da kıymetli artışlar oldu. Kimi ül­ke geçişlerinde ise geçiş ücret­lerinin büsbütün kaldırılması sağlandı.

AB ülkelerinin transit taşımalarda Türk taşımacıları­na uyguladıkları transit kısıt­lamaların ise Türkiye-AB tica­retine olumsuz tesirleri kendi­ni hissettiriyor. Şoförlerin vize almadaki külfetleri yanı sıra, geçiş dokümanı kotaları, ge­çiş fiyatları ve Kapıkule başta olmak üzere sonlarda uzayan TIR kuyrukları lojistik ve dış ti­caret bölümünün sorunu olma­ya devam ediyor. Kapıkule’den çıkış yapan bir TIR’ın yolculu­ğu AB üyesi olan yahut olmayan ülkeleri kapsadığı için bu yol­culuğun geçiş dokümanı engeli­ne takılmaması gerekiyor. AB üyesi olmayan Sırbistan AB’ye geçişte kıymetli bir kavşakta bu­lunuyor.

Sırbistan geçişlerinde 2022’den bu yana değerli bir so­run gözlenmiyor. Lakin Türki­ye’nin AB’deki en büyük ticari ortağı Almanya’ya ulaşmak için Türk TIR’ları Çekya toprakla­rını kullanmak zorunda. Çek­ya’nın geçiş evrakı konusunda Almanya üzere cömert olmadığı düşünülünce TIR geçişlerinde Çekya kotası milletlerarası ka­ra nakliyatı yapan şirketler için sorun oluşturmaya devam ediyor. Çekya, Türk TIR’ların­dan bir devir transit geçişler­de geçiş evrakı istemezken, ül­kenin karayolu altyapısını ve TIR sayısındaki önemli artışı ge­rekçe göstererek kota uygula­masına devam ediyor.

Çekya’nın yanısıra İtalya, A­vusturya, Slovenya da geçiş evraklarında en fazla baskının hissedildiği ülkeler ortasında yer alıyor. Global ticaret sı­nırları aşan bir ticaret olması istikametiyle geçiş evrakı ve geçiş kotaları üzere pürüzlerin kaldı­rılması ve hudut geçiş işlemleri­nin dijitalleşmesi doğu batı ek­seninde ticaretin serbestleş­mesi ve hızlanması açısından büyük bir değer taşıyor.

Belirli sayıda ikili, transit, üçüncü ülke ve dönüş yükü ge­çiş dokümanları her yılın başında ilgili ülkelerden Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı tarafın­dan teslim alınarak Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) tertibinde da­ğıtıma sunuluyor.

GEÇİŞ DOKÜMANINDA NAKİTSİZ PERİYOT 24 EYLÜL’DE BAŞLIYOR

Geçiş dokümanlarında nakit ödeme uygulamasına vakit kaybı ve güvenlik açığı dolayı­sıyla son veren TOBB, yeni bir sisteme geçecek. “Abonman Sistemi” ile firmalar kendi be­lirledikleri fiyatı kullanıcı he­saplarına sanal pos sistemi aracılığıyla GEBOS-2 (Geçiş Dokümanı Otomasyon Sistemi) üzerinden evvelden yükleyebi­lecekler ve her bir geçiş evrakı satın alımlarında mevcut ba­kiyelerinden geçiş evrakı üc­reti tahsil edilecek. Abonman sistemi uygulaması 24 Eylül 2024 tarihi prestijiyle haya­ta geçirileceği için bu tarihten sonra rastgele bir nakit öde­me yapılmayacağı duyuruldu.

TÜRK ŞOFÖRLERİNE UYGULANAN VİZE PÜRÜZÜNE KARŞI İMZA KAMPANYASI

Uluslararası Nakliyeciler Der­neği (UND), Türk sürücüleri­ne uygulanan Schengen vize pürüzlerine dikkat çekmek ve bu sorunun çözülmesi için bir imza kampanyası başlattı. Change.org üzerinden başla­tılan kampanya, Türk sürücü­lerinin yaşadığı vize sorunla­rını gündeme taşımayı, AB ve Türk yetkililerinden acil çö­züm talep etmeyi amaçlıyor.

Kampanya metninde “Türk şoförleri, AB’nin Türkiye’de ürettiği malı AB’ye, AB’nin ken­di içinde ürettiği malı Türki­ye’ye ve üzerinden Kafkaslar, Orta Asya ve Ortadoğu’ya taşı­maktadırlar. Şoföre vize en­geli temel itibariyle Avrupa’nın kendi çıkarına ters bir du­rumdur. TIR şoförlerine yö­nelik Schengen pürüzüne dur deyin. Ticaretin önündeki bu duvarı kaldırmak, bu haksızlı­ğa son vermek için imza kam­panyamıza katılın” denildi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir